راهنمای جامع نگارش حرفه ای رزومه تحصیلی

رزومه تحصیلی چیست؟

نکته‌ای که بسیاری از افراد در زمان درخواست پذیرش برای تحصیلات تکمیلی فراموش می‌کنند آن است که شما در واقع در حال بازاریابی توانمندی‌های خود هستید و باید خود را به بهترین شکل عرضه کنید. اگر این حقیقت را بپذیرید و خود را برای فرصت ایجاد شده آماده نمایید، در آن صورت موفقیت از پی خواهد آمد. البته این موضوع در حرف بسیار ساده‌­تر از عمل است. در جامعه ما به طور معمول فروتنی به عنوان یک ویژگی مطلوب شناخته می‌شود و تعریف از خود اغلب به عنوان صفتی متکبرانه به حساب می‌­آید. بدین ترتیب، بسیاری از افراد تجربه چندانی در ارائه تصویری مثبت از خود ندارند. در دنیای آکادمیک یکی از مهمترین ابزارهای معرفی و بازاریابی خود، رزومه تحصیلی یا همان CV است، چرا که فرصتی فراهم می‌­آورد تا دستاوردهای خود را به نمایش بگذارید. Curriculum Vitae معادل لاتین «شرح زندگی من» است و باید دقیقا شامل همین مورد نیز باشد. رزومه تحصیلی شما باید تجربیات و موفقیت‌­هایی را شرح دهد که تا به امروز، در جریان زندگی خود به دست آورده­‌اید و موجب می‌شوند به گزینه‌ای جذاب برای یک جایگاه آکادمیک تبدیل شوید. رزومه‌ای که با دقت تهیه شده باشد، پنجره‌­­ای به درون زندگی فرد متقاضی می­‌گشاید و کیفیت آن به طور کل، از جمله سازماندهی و طرح‌بندی آن، به اندازه آنچه در درون آن نوشته شده است در مورد فرد اطلاعات می‌­دهد.

به یاد داشته باشید که شما به عنوان دانشجو، یک سرمایه­‌گذاری بزرگ مالی و زمانی برای استاد راهنما، دپارتمان و موسسه به حساب می‌­آیید. به همین دلیل، هنگامی که درخواست پذیرش خود را مطرح می‌­کنید، آن‌ها شما را از نقطه نظر «ریسک» مورد ارزیابی قرار می‌­دهند. به نفع شماست که به عنوان یک متقاضی با ریسک پایین شناخته شوید و یک روش برای دستیابی به این شناخت، این است که نشان دهید ابزارها و مهارت‌­های لازم برای مباحث علمی را در اختیار دارید. یک رزومه تحصیلی خوش ساخت که موفقیت‌­ها و تجربیات شما را به نمایش بگذارد، روشی عالی برای انتقال این پیام به حساب می­‌آید.

این راهنما توسط تیم رسمی‌آنلاین برای شما تهیه شده است. رسمی‌آنلاین ارائه دهنده خدمات ترجمه رسمی به صورت غیرحضوری است و شما می‌توانید ترجمه رسمی مدارک خود نظیر ریزنمرات، دانشنامه و … را در فرآیند اپلای به رسمی آنلاین بسپارید. ترجمه رسمی به زبان‌های انگلیسی، آلمانی، ترکی استانبولی، فرانسه، ایتالیایی، عربی و … برای تمامی نقاط کشور و بدن نیاز به مراجعه حضوری.

برای ثبت سفارش آنلاین ترجمه رسمی و مشاهده قیمت‌ها به این صفحه مراجعه کنید و یا با شماره تلفن ۶۶۴۶۹۷۲۰-۰۲۱ در تماس باشید.

نگارش رزومه تحصیلی برای اپلایمطالب پیشنهادی

ترجمه مدارک تحصیلیترجمه ریز نمرات به انگلیسیتایید مدارک وزارت علوم

اهمیت رزومه در فرآیند اپلای

اکثر دفاتر پذیرش، هر ساله صدها درخواست برای پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی دریافت می­‌کنند. این دفاتر، با توجه به حجم بالای افراد متقاضی، به روشی برای ارزیابی نامزدهای راستین پذیرش نیاز دارند. دفاتر پذیرش، اغلب از یک حداقل نمره معدل یا GRE استفاده می­‌کنند، اما حتی این گلچین اولیه از داوطلبین نیز می‌تواند مجموعه بزرگی از متقاضیان را دربرگیرد. اینجاست که رزومه تحصیلی مطرح می­‌شود. یک دفتر پذیرش، پس از کاستن از تعداد انبوه متقاضیان اولیه بر مبنای معدل و نمره GRE، شروع به بررسی رزومه‌های متقاضیان می­‌کند. بعلاوه، هنگامی که شما در ابتدا با یک استاد مشاور بالقوه تماس می­‌گیرید، لازم است رزومه تحصیلی خود را در اختیار او قرار دهید تا درک کاملی از دستاوردهای علمی خود برای وی ترسیم نمایید. رزومه نقش مهمی در پذیرش شما در مقطع تحصیلات تکمیلی ایفا می­‌کند و در نتیجه باید نهایت دقت را در تدوین آن به خرج دهید.

چگونه رزومه تحصیلی بنویسیم؟

یک رزومه با ساختار مناسب حقیقتا می­‌تواند موجب درخشش یک متقاضی شود و همچنین اگر ساختار آن ضعیف  باشد می‌تواند درخواست پذیرش را نابود کند. موارد ظریف در رزومه تحصیلی شما، همچون ارائه اطلاعات غیرمرتبط (مثلا، اشتغال در یک پیتزا فروشی)، می­‌توانند اطلاعاتی را در رابطه با سطح بلوغ آکادمیک و آمادگی شما برای مقطع تحصیلات تکمیلی فراهم آورند. بدین ترتیب، زمانی را به تشریح بایدها و نبایدهای تدوین رزومه تخصیص داده و راهنمایی­‌ها و توصیه­‌هایی را ارائه کرده‌­ایم تا آن را به مولفه­‌ای موثر از تقاضای پذیرش در مقطع تحصیلات تکمیل نمایید. همینطور که این مطلب را مطالعه می­‌کنید، قالب‌­های رزومه نمونه‌­ای را به شما ارائه خواهیم کرد تا از آن‌ها در کار خود نیز بهره‌گیرید.

نحوه سازماندهی رزومه

مهم است نسبت به چگونگی تدوین رزومه تحصیلی خود به دقت فکر کنید. چگونگی تنظیم اطلاعات می‌تواند به خوانده شدن آن، در عوض یک نگاه سرسری و بعد کنار گذاشته شدن کمک کند. روش‌های مختلفی برای تدوین رزومه وجود دارند و یک جستجوی سریع در اینترنت انبوهی از توصیه‌ها را به دست خواهد داد. در ادامه سازماندهی یک رزومه رسمی و حرفه‌ای را به شما توضیح خواهیم داد.

  • بخش اول-اطلاعات شخصی (Personal Details)

رزومه باید با اطلاعات شخصی، شامل نام، آدرس محل زندگی و اطلاعات تماس (شماره تلفن، ایمیل و غیره) در ابتدای صفحه آغاز شود. این بخش اولین قسمت از رزومه است.

  • بخش دوم- سوابق آموزشی (ٍEducation)

پس از ارائه اطلاعات شخصی و در ذیل آن باید سوابق آموزشی خود را درج نمایید. در این بخش بهتر است تمامی تحصیلات شامل مدارجی که هم‌اکنون مشغول به تحصیل در آن‌ هستید آورده شود. در این قسمت ضروری نیست که اطلاعات مرتبط با دبیرستان محل تحصیل خود را ذکر نمایید، اما در صورت وجود به مدارک کاردانی و بالاتر خود اشاره نمایید. اگر بیش از یک مورد برای ذکر در بخش آموزشی دارید (برای مثال، مدرک کارشناسی ارشد، اگر قصد دریافت پذیرش برای مقطع دکترا دارید و غیره)، حتما آخرین مدرک خود را در ابتدا ذکر نمایید و این بخش را با قدیمی‌ترین مدرک خود به پایان ببرید. این موضوع تحت عنوان ترتیب زمانی معکوس شناخته می‌شود و هرگاه قصد ارائه اطلاعات در یک رزومه تحصیلی را داشته باشید باید از همین ساختار استفاده نمایید.

مزیت ترتیب زمانی معکوس آن است که برای هر بخش جدیدترین تجربیات شما در ابتدا به نمایش گذاشته می‌شوند. تجربیات جدیدتر شما معمولا مرتبط‌ترین موارد به حساب می‌آیند چرا که نزدیکترین تصویر را از وضعیت فعلی شما ترسیم می‌نمایند. برای هر مورد آموزشی، نام موسسه، رشته، نوع درجه (مثلا، B.A. یا B.S. و غیره) و سالی که مدرک دریافت شده (یا خواهد شد) را بنویسید. توصیه می‌کنیم که در تمام طول رزومه خود، تاریخ‌ها و سال‌ها را برای سادگی هرچه بیشتر خوانش در سمت چپ بنویسید؛ این امر به خواننده امکان می‌دهد تا مسیر حرفه‌ای شما را به سادگی با ترتیب زمانی مشاهده نماید. همچنین باید هرگونه افتخاراتی را که در ارتباط با هر مدرک کسب نموده‌اید مورد اشاره قرار دهید (برای مثال، فارغ التحصیلی با درجه عالی).

  • بخش سوم- علائق پژوهشی (Research Statement)

پس از بخش اطلاعات آموزشی بهتر است که بخش علائق پژوهشی مختصری در حدود چهل تا هفتاد کلمه را در رزومه تحصیلی خود لحاظ نمایید. این قسمت، روش خوبی برای ارائه خلاصه‌ای سریع از علائق تحقیقاتی شما است و اگر هوشیارانه نوشته شود، نشان می‌دهد که شما در رابطه با حوزه تحقیقاتی که برای کار در آن تقاضا داده‌اید، متمرکز بوده و اطلاعات بالایی دارید. ضروری است که این بخش را برای هر تقاضای تحصیلات تکمیلی جداگانه، به نحوی طراحی نمایید که با دوره‌ای که متقاضی آن هستید تطابق داشته باشد. ارائه این بخش به صورت یکنواخت (کپی و پیست) برای تمامی تقاضاهای پذیرش می‌تواند اثرات سوئی برای تقاضانامه شما به همراه داشته باشد، چرا که نشان دهنده بی‌توجهی شما در آماده‌سازی درخواست پذیرش است. نمونه‌ای از یک اظهارنامه تحقیقاتی مختصر و با نگارش عالی در ادامه آورده شده است:

“My research interests center around understanding the effects of hypoxia on trophic dynamics and the functional importance of benthos in coastal ecosystems. I am also interested in the significance of biodiversity on ecosystem function, and the effects of global climate change and anthropogenic disturbance on estuarine and coastal processes.”

«علائق تحقیقاتی من حول محور درک اثرات کمبود اکسیژن بر دینامیک استوایی و اهمیت کارکردی گیاهان کف دریا در اکوسیستم‌های ساحلی متمرکز است. همچنین، به اهمیت تنوع زیستی در عملکرد اکوسیستم و اثرات تغییرات جهانی آب و هوا و ایجاد اختلالات انسانی بر روندهای رودخانه‌ای و ساحلی علاقمند هستم.»

  • بخش چهارم- تجربیات حرفه‌ای (Professional Experience)

بخش بعد باید تجربیات حرفه‌ای که تا به امروز در آن‌ها مشارکت داشته‌اید بپردازد. این بخش اغلب تجربیات حرفه‌ای نامیده می‌شود. در این بخش، هرگونه شغل، کارآموزی، دستیاری تحقیقاتی، یا دستیاری استادی مرتبط با زمینه‌های علمی خود را با ترتیب زمانی معکوس ذکر نمایید. بسته به میزان تجربیات حرفه‌ای شما، ممکن است مفید باشد که دو بخش جداگانه را برای اشاره به تجربیات خود در زمینه تحقیقات و تدریس به طور جداگانه ایجاد نمایید. در این حالت، بخش تجربیات حرفه‌ای شما به دو بخش جداگانه تحت عناوین تجربه تحقیقاتی و تجربه حرفه‌ای تقسیم می‌گردد.

برای هر مورد از تجربیاتی که اضافه می‌کنید، این موارد را ذکر کنید: تاریخی که در آن جایگاه قرار داشته‌اید؛ عنوان جایگاه؛ نام شرکت یا موسسه؛ و خلاصه‌ای مختصر از وظایف و دستاوردهای خود در آن جایگاه. اگر یک مورد کارآموزی یا دستیاری تحقیقاتی را مطرح می‌کنید، باید به نام محقق اصلی اشاره نمایید. در هنگام افزودن مواردی به بخش تجربه حرفه‌ای، توصیه نمی‌شود که مواردی را ذکر کنید که نامربوط به مباحث علمی هستند. فهرست کردن مواردی از این قبیل که شما در یک فروشگاه یا باشگاه ورزشی مشغول به کار بوده‌اید می‌تواند موجب غیرحرفه‌ای و مبتدی به نظر رسیدن رزومه شما گردد. ارزیابی ما از برنامه‌های پذیرش تحصیلات تکمیلی ایالات متحده به این نتیجه رسیده است که تجربیات نامرتبط با آکادمی، ارزشی در حد صفر به تقاضای پذیرش شما می‌افزایند.

به منظور افزایش قابلیت رقابتی خود به عنوان یک متقاضی دانشکده تحصیلات تکمیلی، لازم است موارد مرتبطی را در بخش تجربیات حرفه‌ای خود داشته باشید. اطلاعات در رابطه با تجربیات حرفه‌ای شما، حسی از میزان تجربه و آمادگی علمی شما به خوانندگان رزومه تحصیلی منتقل خواهد نمود و می‌تواند نشان دهد که تا چه حد در رابطه با دنبال کردن یک حرفه علمی جدی هستید. به یاد داشته باشید که شما، به عنوان یک متقاضی پذیرش، باید ریسک خود را به عنوان یک گزینه کاهش دهید و یک بخش تجربیات حرفه‌ای خوب این کار را از طریق نمایش این موضوع که شما دارای ویژگی‌های لازم برای موفقیت در یک حوزه تحقیقاتی هستید، انجام می‌دهد. برای دانشجویان کارشناسی، این بخش شامل کارآموزی‌ها و دستیاری‌های تحقیقاتی است.

برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی غیرمتعارف (افرادی که چند سالی از دریافت مدرک کارشناسی آن‌ها سپری شده است) این بخش می‌تواند شغل‌های متعارف‌تری را در بر گیرد (شغلی که یک حقوق/دستمزد از آن به دست آمده است) و تجربیات کاری‌ای را در بر گیرد که لزوما با مباحث علمی مرتبط نیست چرا که مشخص می‌کند شما از زمان اتمام تحصیلات کارشناسی خود مشغول به چه کاری بوده‌اید.

تجربیات حرفه‌ای شما باید کیفیت‌ها و فرصت‌هایی را برایتان فراهم آورند تا سایر بخش‌های تقاضای پذیرش خود را تقویت نمایید. به عنوان مثال مشارکت در تحقیقات و دستیاری تحقیقاتی به شما این امکان را می‌دهد تا ارتباطاتی با محققین اصلی برقرار نمایید که ممکن است بعدها برای دریافت توصیه‌نامه‌ها یا به عنوان اساتید مشاور بالقوه برای دوران تحصیلات تکمیلی نظر آن‌ها را جلب نمایید.

  • بخش پنجم- انتشارات علمی (Publications)

اگر به اندازه کافی خوش شانس باشید که در تجربه تحقیقاتی‌ای مشارکت نمایید و به یک مقاله منجر شود، باید یک بخش برای مقالات داوری شده در رزومه خود ایجاد کنید. حتی اگر نویسنده اول هم نیستید، باز هم باید مقاله مربوطه را در این بخش ذکر نمایید. مقاله‌ها باید در قالبی مشابه با شکلی که متون در بخش ارجاعات یک نشریه ذکر می‌شوند، فهرست گردد. نگاهی به مراجع متنی که منتشر کرده‌اید بیندازید، تا ساختاری برای دنبال کردن داشته باشید. به طور مشابه، اگر تجربه شما به شما امکان داده است تا به سخنرانی در یک کنفرانس بپردازید، می‌توانید بخشی تحت عنوان ارائه‌های کنفرانسی ایجاد نمایید. در این بخش از رزومه تحصیلی، باید تمامی ارائه‌هایی را فهرست نمایید که شخصا آن‌ها را مشارکت کرده‌اید. برای موارد ارائه‌های کنفرانسی، تاریخ سخنرانی (ماه و سال کافی هستند)، نام نویسندگان، عنوان ارائه و نام کنفرانس را ذکر نمایید. به منظور حفظ یکپارچگی باید از همان ساختار ارجاع که برای مقالات خود به کار بردید استفاده نمایید. مجددا، به یاد داشته باشید که این اطلاعات را به ترتیب زمانی معکوس ارائه نمایید.

معمولا اگر دانشجوی کارشناسی باشید، انتظاری برای بخش مقالات وجود ندارد. ممکن است اساتید برنامه‌های مخصوص دوره PhD که بنا بر انتظار در انتخاب سختگیرتر هستند، از شما انتظار داشته باشند که یک یا دو مقاله داشته باشید، اما برای اکثریت غالب برنامه‌ها، داشتن این مورد تنها به عنوان یک امتیاز بزرگ به حساب می‌آید. برای یک استاد راهنمای بالقوه، دانشجوی دارای مقاله نشانگر یکی از پایین‌ترین انواع ریسک به حساب می‌آید. یکی از دلایلی که اساتید به انتخاب دانشجویان می‌پردازند آن است که دانشجو در پیش بردن علائق و موضوعات علمی به آن‌ها کمک نماید. برای اساتیدی که دانشجویان را مورد پذیرش قرار می‌دهند، اولین هدف پس از صرف چنین زمان، انرژی و هزینه بالای آن است که دانشجو کار آن‌ها را در یک نشریه عملی به چاپ برساند.

  • بخش‌های اختیاری

موارد یا بخش‌های بعدی که باید در رزومه تحصیلی خود لحاظ کنید می‌توانند به هر ترتیبی ارائه شوند و لزوما مورد نیاز نیستند، اما در اینجا فهرست شده‌اند تا ایده‌هایی را در رابطه با موارد بیشتری که باید لحاظ شوند فراهم آورند. اگر عضوی از یک سازمان علمی هستید، این اطلاعات باید در بخش روابط حرفه‌ای ارائه شوند. برای مثال، اگر عضو یک انجمن علمی همچون موسسه مهندسین برق و الکترونیک (IEEE) هستید، باید نام آن را در اینجا ذکر کرده و تاریخ‌های عضویت خود را نیز ارائه نمایید. اگر هرگونه افتخارات یا جوایز مرتبطی دارید لازم است که آن‌ها را نیز مطرح نمایید. توصیه می‌شود جوایزی که استعداد فکری یا علمی شما را به نمایش می‌گذارند در این قسمت مطرح شوند چرا که نشانگر آن هستند که شما از دقت آکادمیک برخوردار هستید.

نهایتا، باید حداکثر سه فرد مرجع را در انتهای رزومه خود مورد اشاره قرار دهید. این مسئله می‌تواند در این مرحله از حرفه شما حائز اهمیت باشد چرا که وقتی اولین تماس را با یک استاد راهنمای بالقوه برقرار کرده و رزومه تحصیلی خود را در اختیار وی قرار می‌دهید، ممکن است وی بخواهد به سرعت بررسی نماید که نظر فردی دیگر در رابطه با قابلیت‌های علمی شما به چه صورت است. داشتن یک بخش مراجع این فرصت را در اختیار وی قرار خواهد داد که این کار را انجام دهد. این کار همچنین روش خوبی برای تبلیغ آن است که استادانی حاضر به ضمانت شما هستند. در بخش مراجع خود، نام، جایگاه، محل کار و اطلاعات تماس هر یک از مراجع خود را ذکر نمایید؛ همچنین بهتر است رابطه خود با آن فرد را نیز بیان کنید (برای مثال، مشاور دانشگاهی، مربی، مشاور تحقیقاتی). نباید بیش از سه مرجع را ذکر نمایید. همچنین بسیار مهم است که به هر یک از این افراد اطلاع دهید که نام آن‌ها را برای این منظور در فهرست قرار داده‌اید و اجازه آن‌ها را کسب نمایید، همچنین اطمینان بیابید که آن‌ها توصیه‌ای قویا مثبت را برای شما ارائه خواهند داد یا خیر.

مراجع (References) نقش مهمی در پذیرش در مقاطع تحصیلات تکمیلی دارند. در یک تحقیق از دوره های تحصیلات تکمیلی در ایالات متحده آمریکا، توصیه‌نامه‌ها را به عنوان مهمترین بخش از درخواست پذیرش رتبه‌بندی کردند که نشان‌دهنده اهمیت این جنبه از بسته تحصیلات تکمیلی متقاضیان است. این امر نشان می‌دهد که وقتی مسئله ارزیابی متقاضیان تحصیلات تکمیلی مطرح می‌شود، دفاتر پذیرش و اساتید راهنمای بالقوه، اهمیت ویژه‌ای را برای این موضوع قائل هستند که همکاران آن‌ها چه نمره‌ای به یک دانشجوی بالقوه می‌دهند. در نتیجه، مهم است که نه تنها با افرادی ارتباط برقرار نمایید که می‌توانند به عنوان نویسنده توصیه‌نامه‌های خوب عمل کنند، بلکه همچنین اطمینان حاصل کنید که پس از تجربه‌ای که با آن‌ها دارید اعتبار مثبتی برای خود جمع کرده باشید.

همچنین در رزومه تحصیلی خود می‌توانید یک بخش برای دوره‌های درسی مرتبط لحاظ نمایید؛ تاکید بر درس‌های مرتبط از آموزش‌های کارشناسی یا کارگاه‌هایی که در آن‌ها شرکت کرد‌ اید، که موجب تقویت یک مهارت بخصوص شده‌اند، از جمله موارد دیگری هستند که مفید واقع خواهند شد. درس‌هایی که به عنوان یک دانشجوی کارشناسی گذرانده‌اید و عملکرد شما در این درس‌ها، در کارنامه های شما دیده می‌شوند؛ با این وجود، ممکن است رزومه تحصیلی خود را به عنوان پیش‌درآمدی ارسال نمایید که موجب جلب توجه به شما به عنوان یک دانشجو گردد. در طول این مراحل، ممکن است فرد بلافاصله به کارنامه‌های شما دسترسی نداشته باشد، چرا که ترجمه رسمی ریزنمرات در حین روند رسمی تقاضای پذیرش ارسال می شود.

در اختیار داشتن یک بخش مختصر و مفید در رزومه که برخی از درس‌های کلیدی‌ای را که گذرانده‌اید به صورت خلاصه فهرست نماید و بتواند صلاحیت علمی شما را تقویت نماید مفید خواهد بود، به ویژه اگر در دوره‌ای شرکت کرده باشید که در کارنامه‌های شما ثبت نشده است (برای مثال، یک دوره کوتاه مدت در زمینه برنامه‌ریزی آماری). به یاد داشته باشید که قصد دارید نشان دهید که به لحاظ علمی حائز صلاحیت هستید و ارائه تاریخچه‌ای از دروس مرتبط، این کار را به خوبی انجام می‌دهد. همچنین ممکن است بخواهید بخش جداگانه‌ای را ایجاد نمایید که در آن مهارت‌های مرتبط یا هرگونه تجربه برنامه‌نویسی کامپیوتر فهرست شده باشد. اینجا جای خوبی است که مدارکی را که ممکن است در اختیار داشته باشید، یا بسته‌های نرم‌افزارهای آماری که در استفاده از آن‌ها تجربه دارید را نیز ذکر نمایید.

در ادامه فرم نمونه برای بخش‌های رزومه که در بالا اشاره شد و پس از آن نمونه رزومه تحصیلی موفق خوب برای دانلود رایگان داده شده است. از آن‌ها می‌توانید برای نگارش رزومه خود ایده بگیرید. چند نمونه رزومه تحصیلی نیز در پیوست آمده است.

دانلود رایگان نمونه رزومه تحصیلی شماره ۱

دانلود رایگان نمونه رزومه تحصیلی شماره ۲

دانلود رایگان نمونه رزومه تحصیلی شماره ۳

دانلود رایگان فرمت رزومه تحصیلی

فرمت رزومه

برای تنظیم یک رزومه تحصیلی قوی برخی نکات ظاهری و فرمت نیز وجود دارد که برخی از مهمترین آن‌ها به قرار زیر است

  • از فونت‌های شناخته شده و رسمی نظیر Calibri یا Times New Roman در اندازه‌هایی مانند ۱۱ یا ۱۲ استفاده نمایید و حاشیه صفحات را به صورت normal (فاصله ۲٫۵ سانتیمتر در هر طرف) در نظر بگیرید.
  • از Bullet برای برجسته نمودن موارد مهم استفاده نمایید.
  • از فرمت فونت و رنگ یکسان برای تیترها، عناوین و متن استفاده نمایید. حداکثر از ۲ فونت استفاده نمایید.
  • هوشمندانه از فونت توپر برای برجسته‌سازی برخی قسمت‌ها استفاده نمایید، اما به هیچ عنوان برای برجسته‌سازی از underline استفاده نکنید، چرا که نشان‌گر هایپرلینک است.
  • از صحت نگارش کلمات و رعایت قواعد دستوری اطمینان حاصل نمایید. برای این کار حتما چند ساعت پس از نگارش مجددا رزومه تحصیلی خود را بررسی نمایید. همچنین می‌توانید از ابزارهایی نظیر Grammarly نیز برای این منظور استفاده کنید.

راهکارهایی برای جبران ضعف در سوابق رزومه

این بخش به ارائه پیشنهاداتی برای آن دسته از افراد به رشته تحریر در آمده است که کارهای مرتبط کمی برای ارائه در رزومه تحصیلی خود داشته و یا هیچ مورد مرتبطی ندارند و زمان کافی نیز برای تغییر موقعیت خود در اختیار ندارند. همانطور که پیشتر اشاره شد، ضروری است به نحوی یا در حدی، در کسب تجربه علمی مشارکت داشته باشید. اگر قصد تقاضای پذیرش در دانشکده تحصیلات تکمیلی داشته باشید، باید خود را به عنوان بهترین گزینه موجود معرفی نمایید. بهترین روش برای انجام این کار آن است که در درس‌های خود عملکرد خوبی داشته باشید، نتیجه خوبی در آزمون GRE‌ کسب کنید و یک رزومه عالی داشته باشید. داشتن تجربه علمی رزومه تحصیلی شما را تقویت می‌کند؛ با این حال ممکن است در دوره کارشناسی خود خیلی دیر به این تصمیم رسیده باشید که قصد تمرکز بر علم را دارید، یا ممکن است تصمیم به تغییر رشته خود گرفته باشید. در اینجا نشان می‌دهیم که شما، به عنوان یک متقاضی تحصیلات تکمیلی، چطور می‌توانید محدودیت‌های رزومه خود را جبران نمایید.

اول از همه، باید متوجه باشید که اگر یک رزومه ضعیف شامل موارد نامرتبط علمی ارائه کنید، این مسئله برای فردی که آن را مطالعه می‌کند واضح خواهد بود. این مسئله را بیان کردیم چرا که باید آگاه باشید که با یک رزومه محدود، اغلب اولین فکری که به ذهن داور خواهد رسید این است که چرا؟ اگر این سوال بدون پاسخ باقی بماند، ممکن است مسائلی جدی برای پذیرش شما به صورت بالقوه پیش بیاید. انگیزه‌‌نامه فرصتی را برای شما به وجود می‌آورد تا بیان نمایید که علایقتان چیست و دیدگاهتان نسبت به آینده به چه صورت است، همچنین می‌توانید از این سند استفاده کرده و شرح دهید چرا در برخی از جنبه‌های رزومه تحصیلی خود احتمالا ضعیف به نظر می‌رسید. برای مثال، اگر برای کار در یک دوره ژنتیک تقاضا داده‌اید، اما تقریبا هیچ تجربه آزمایشگاهی در زمینه ژنتیک ندارید، این مسئله را ذکر کرده اما بعد شرح دهید چرا این موضوع آسیبی به موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی نخواهد زد. یا حتی بهتر از آن، می‌توانید با طرح پیشنهاد حضور پیش از موعد در برنامه تحصیلات تکمیلی (مثلا در طول تابستان)، یا با حضور در یک آزمایشگاه پیش از رسیدن به دانشکده تحصیلات تکمیلی، تلاش کرده و طوری برنامه‌ریزی کنید که این تجربه را نیز کسب نمایید. اگر اشتیاق و تمایل خود به رفع یکی از نقاط ضعف خود را به نمایش بگذارید، این مسئله می‌تواند نشانگر آن باشد که شما ظاهرا از انگیزه بالایی برای دستیابی به موفقیت علیرغم نقاط ضعف خود، برخوردار هستید.

توصیه نمی‌کنیم نقاط ضعف خود را بیش از اندازه برای یک استاد راهنما افشا نمایید، اما اگر محدودیت‌های آکادمیک یا علمی مشهودی دارید، بهتر است خودتان به آن‌ها اشاره کنید. واقعیت این است که اگر شما در ریاضیات ضعیف باشید، این مسئله در معدل و/یا نمره GRE شما مشهود خواهد بود. از این حقیقت فرار نکنید. با نقاط ضعف خود مستقیما روبه رو شوید. از آنجا که نقاط ضعف شما برای یک دفتر پذیرش یا استاد راهنمای بالقوه مشهود خواهند بود و آن‌ها خودشان به نتیجه‌گیری‌هایی در رابطه با عملکرد ضعیف شما در یک درس، یا فقدان تجربه یا موفقیت‌های شما خواهند رسید، در انگیزه‌نامه این فرصت را خواهید داشت که به برداشت آن‌ها نسبت به محدودیت‌هایتان شکل داده و آن‌ها را قانع کنید که این موارد مانعی در مسیر موفقیت شما به عنوان یک دانشجوی تحصیلات تکمیلی نخواهند بود.

در حالیکه می‌توانید از انگیزه‌نامه خود به منظور برقراری ارتباط با دفتر پذیرش یا استاد راهنمای بالقوه استفاده کنید، یک مسیر دیگر آن است که با اساتید راهنمای بالقوه صحبت کرده و آن‌ها را نسبت به صلاحیت خود برای موفقیت علیرغم رزومه محدود راضی نمایید. این مسیر به ویژه به این دلیل حائز اهمیت است که رویکرد شخصی‌تری را فراهم می آورد. پس از معرفی خود به استاد راهنمای بالقوه، معمولا بحث عمیق‌تری در رابطه با شما به عنوان یک دانشجو شکل خواهد گرفت. در حین این مرحله از مکالمه، باید رزومه تحصیلی خود را به اشتراک بگذارید که فرصتی عالی برای مطرح کردن و تحت‌الشعاع قرار دادن نقاط ضعف موجود در درخواست پذیرش شما فراهم می‌آورد. آمادگی داشته باشید که دلایل این نقاط ضعف را مورد اشاره قرار داده و برنامه خود برای برطرف نمودن این حوزه‌های ضعف موجود در رزومه تحصیلی مطرح نمایید.

اگر بتوانید استاد راهنمای بالقوه را قانع کنید که بله، اگر چه رزومه شما ایده‌آل نیست، اما همچنان کاندیدی ارزشمندی به حساب می‌آیید، متحدی بسیار قدرتمند در تقاضای خود برای پذیرش در دانشکده تحصیلات تکمیلی به دست آورده‌اید. این فرد اکنون می‌تواند برای پذیرش شما با وجود تمامی نقاط ضعف موجود در رزومه دفاع کند. مجددا، مهمترین مسئله‌ای که باید در این روش به خاطر داشته باشید آن است که باید استدلال قانع کننده‌ای داشته باشید. در مورد خود، مشکلاتی که دارید و علت وجود این مشکلات واقع بین باشید، سپس سعی کنید برنامه‌ای معقول برای اشاره به مشکل موجود، یا استدلالی قوی برای مقابله با آن آماده کنید. این سطح از خودشناسی نیازمند آن است که زمانی را صرف تفکر انتقادی به رزومه تحصیلی خود کنید، اما ارزش امتحان کردن را دارد. پیشنهاد ما این است که پیش از آنکه استدلال خود را با استاد راهنمای بالقوه در میان بگذارید، این استدلال را با برخی از همکلاسی‌های خود، مشاور دانشگاهی خود در مقطع کارشناسی، یا یکی از افرادی که قرار است برای شما توصیه‌نامه بنویسد تمرین کنید. آن‌ها حتی می‌توانند در مورد اینکه چگونه استدلال خود را تقویت نمایید به شما کنند یا ایده‌هایی را در ارتباط با تاکتیک‌هایی برای تقویت بخش‌های ضعیف رزومه شما مطرح نمایند.

یک رویکرد دیگر آن است که متحدی از بیرون بیابید که صاحب نفوذ باشد. داشتن کسی که از شما حمایت کند همواره شما را در موقعیتی قوی قرار خواهد داد، به ویژه اگر آن فرد کسی با ارج و قرب در نزد جامعه علمی بوده و یا فرد یا افرادی را در دوره ای که شما تقاضای پذیرش در آن را داده‌اید بشناسد. در یک تحقیق، در هنگام ارزیابی این موضوع که چه کسی بهترین فرد برای دریافت یک توصیه‌نامه است، برگزارکنندگان دوره‌های تحصیلات تکمیلی ایالات متحده آمریکا اشاره کردند که استادی که دانشجو با او در تجربیات مرتبط با تحقیق کار کرده باشد بهترین فرد برای ارجاع به حساب می‌آید. یک توصیه‌نامه مثبت از چنین فردی می‌تواند به خنثی کردن هرگونه نقطه ضعف در یک درخواست پذیرش کمک نماید. بهترین راه برای ملاقات با استادان شناخته شده از طریق کار در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی آن‌ها، به عنوان یک کارآموز یا یک دستیار تحقیقاتی است.

توصیه ما به شما آن است که با افرادی که قصد دریافت توصیه‌نامه از آن‌ها را دارید صحبت کنید. عموما افرادی که این نامه‌ها را برای شما می‌نویسند از شما درخواست می‌کنند رزومه تحصیلی یا انگیزه‌نامه‌ای که قصد ارسال آن را دارید مطالعه نمایند، چرا که این اطلاعات مبنایی را برای نوشتن یک توصیه‌نامه در اختیار آن‌ها قرار خواهند داد. در حین این مکالمه می‌توانید با آن‌ها در مورد نقطه ضعفی در رزومه تحصیلی خود که قصد اشاره به آن را دارید یا نیازمند توضیح است صحبت نموده و از آن‌ها بخواهید که این موضوع را در نامه خود مورد اشاره قرار دهند. برای مثال، فرض کنید شما عملکرد ضعیفی در بخش ریاضی آزمون GRE داشته‌اید اما نمرات ریاضی خوبی در کارنامه خود دارید. می‌توانید از نویسنده توصیه‌نامه درخواست کنید تا این موضوع را مورد تاکید قرار دهد و حتی شاید در طول دوره کارآموزی خود نزد این فرد موردی بوده باشد که در آن صلاحیت خود را در ریاضیات کاربردی نشان داده باشید. مجددا، نویسنده توصیه‌نامه می‌تواند این موضوع را مورد اشاره قرار دهد. بنابر اطلاعات تحقیقات توصیه نامه‌ها عنصر به‌شدت مهمی در تقاضانامه دانشکده تحصیلات تکمیلی شما هستند و می‌توانند به شکلی استراتژیک به منظور تقویت شانس پذیرش شما مورد استفاده قرار گیرند. می‌خواهیم تاکید کنیم که نباید رزومه خود را به منظور یافتن نقطه ضعف زیر و رو کنید، اما اگر خلاهای چشم‌گیری وجود دارند، مثلا نبود تجربه آزمایشگاهی هنگامی که قصد پذیرش برای کار در دوره‌ای را دارید که الزامات سنگین آزمایشگاهی دارد، بهتر است مورد اشاره قرار گیرند. به طور مشابه، اگر در حال تغییر رشته هستید، توصیه نامه‌های شما از اهمیت حتی بیشتری برخوردار خواهند بود.

در حالیکه عموما توصیه می‌کنیم از افزودن مواردی که به لحاظ علمی مرتبط نیستند به رزومه تحصیلی اجتناب کنید، اگر رزومه شما به این دلیل خالی از هرگونه تجربه است که اخیرا شغل یا رشته خود را تغییر داده‌اید، یا صرفا به این دلیل که به عنوان یک دانشجوی کارشناسی تجربه‌ای را کسب نکرده‌اید، ممکن است مفید باشد که تجربیاتی را ذکر نمایید که ویژگی‌هایی از شما را به نمایش می‌گذارند که به موازات ویژگی‌های بیانگر موفقیت در حوزه علمی قرار دارند. برای مثال، اگر پیش از تغییر رشته در رشته زبان انگلیسی مشغول بوده‌اید و دوره کارآموزی ای را گذرانده‌اید که در آن با حجم بالایی از نگارش یا تدوین فنی درگیر بوده‌اید، می‌توانید این تجربه را مورد اشاره قرار داده و شرح دهید که تجربیات ارزشمندی را در زمینه نگارش فنی کسب کرده‌اید.

نگارش فنی، در رشته مهندسی، مهارت مفیدی حساب می‌آید. یا اگر تجربه کار با ابزارها و ماشین آلات را داشته و برای آزمایشگاهی تقاضای پذیرش می‌کنید که با حجم بالایی از ساخت دستگاه‌ها و تجهیزات سر و کار دارد، حتما این تجربیات را در رزومه خود ذکر کنید. تجربیاتی وجود دارند که اگر چه صراحتا علمی نیستند، از معنای بسیار خوبی در زمینه آکادمیک برخوردارند، و اغلب به قضاوت خود شخص بستگی دارد که باید آن‌ها را در رزومه تحصیلی ذکر کند یا خیر. اگر در مورد اینکه موردی را به رزومه اضافه کنید یا خیر دچار تردید هستید، از مشاور دانشگاهی خود سوال بپرسید؛ اگر دیگر در دانشگاه مشغول نیستید، سعی کنید با محقق دیگری تماس بگیرید و نظر آن‌ها را بپرسید.

بیایید قبول کنیم، گاهی اوقات لازم است رزومه خود را تقویت کنید و باید این کار را به سرعت انجام دهید. اگر گزینه‌هایی که در بالا مورد بحث قرار گرفتند در دست نیستند، یا صرفا قصد دارید که رزومه خود را تقویت کنید، داوطلب شوید. داوطلب شدن ساده‌ترین راه برای کسب تجربه است، چرا که عموما منابع مورد نیاز برای پشتیبانی از یک داوطلب ناچیز هستند (یعنی لازم نیست به شما پولی پرداخت کنند) و اکثر مکان‌ها معمولا می‌توانند از کمک بیشتر استفاده کنند، به ویژه اگر این کمک رایگان باشد. بهترین روش به منظور یافتن مکانی برای داوطلب شدن، جستجو برای یک فرصت علمی در مجاورت خودتان است که به شما امکان مشارکت در کاری در راستای آن چیزی را بدهد که علاقه دارید در حرفه تحصیلات تکمیلی خود دنبال نمایید.

نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید آن است که باید کار معناداری انجام دهید. به یاد داشته باشید در یک بحران زمانی قرار دارید، اما به تجربیاتی با کیفیت نیاز دارید. بهترین حالت ممکن این است که یک آزمایشگاه یا برنامه تحقیقاتی را بیابید که مایل است تجربیاتی عملی را در رابطه با تکنیک‌های علمی واقعی در اختیار شما قرار دهد. این اتفاق، مهارت‌های شما را سریعا تقویت خواهد کرد، تجربه مهمی را به رزومه تحصیلی شما خواهد افزود و همچنین ارتباطی را برای شما ایجاد خواهد کرد که می‌توانید از آن برای دریافت توصیه نامه هم استفاده نمایید.

داشتن یک رزومه تحصیلی قوی که تجربیات، مهارت‌ها و موفقیت‌های فراوانی را به نمایش می‌گذارد در هنگام درخواست پذیرش مفید است، اما یک ضرورت نیست. به یاد داشته باشید که اکثر دانشجویان کارشناسی از موارد بسیار زیادی در رزومه خود برخوردار نیستند و اگر در حال تغییر حرفه یا رشته خود هستید، قابل درک است که یک رزومه مملو از موارد علمی در اختیار نخواهید داشت. رزومه یک مولفه از درخواست پذیرش در تحصیلات تکمیلی است و با اینکه باید بهترین تلاش خود را به کار گیرید تا اطمینان حاصل نمایید که رزومه شما از کیفیت بالایی برخوردار است، به یاد داشته باشید که مولفه‌های دیگری هم در درخواست پذیرش شما وجود دارند که می‌توانند یک رزومه محدود را جبران کنند (به عنوان مثال، معدل، GRE، مراجع و غیره). همچنین، همانطور که در بالا بحث کردیم، به خاطر داشته باشید که همواره مواردی وجود دارند که می‌توانید به منظور ارتقای رزومه خود انجام دهید.

نویسنده: یوسف
برچسب ها:

0 دیدگاه برای راهنمای جامع نگارش حرفه ای رزومه تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید