راهنمای دریافت کد صحت مدرک تحصیلی از سامانه سجاد

اگر در حالِ اقدام برای ادامه تحصیل، کار و اقامت در خارج از کشور هستید، حتما می‌دانید که باید ترجمه رسمی مدارک تحصیلی خود مانند دانشنامه، ریز نمرات و … را برای پذیرش (اپلای) و دریافت ویزا به سفارت و سازمان‌های مربوطه ارائه نمایید؛ اما چیزی که بیشترِ افراد از آن مطلع نیستند این است که برای ترجمه رسمی مدارک تحصیلی باید تایید مدارک را از نهاد رسمی صادرکننده‌ی آن دریافت نمایند. اگر مدرک خود را از دانشگاه های زیرنظر وزارت علوم اخذ نموده‌اید لازم است پیش از مراجعه به دارالترجمه، ابتدا تاییدیه تحصیلی وزارت علوم یا همان کد صحت سامانه سجاد را دریافت نمایید. برای ترجمه رسمی مدارک تحصیلی دانشگاه‌های دولتی، دانشگاه پیام نور، دانشگاه علمی–کاربردی و دانشگاه‌های غیرانتفاعی لازم است تاییدیه سامانه سجاد یا همان کد صحت ترجمه مدارک تحصیلی دریافت شود و این یکی از پیش‌نیازهای ترجمه رسمی مدارک تحصیلی شما محسوب می‌شود.

فرآیند اخذ این تاییدیه تفاوت هایی با مدارک دانشگاه آزاد و وزارت بهداشت دارد. دارالترجمه رسمی آنلاین، در این متن با بررسی فرآیند جدید تایید مدارک وزارت علوم و دریافت کد صحت و سوالات متداول دانشجویان، راهنمای گام‌به‌گام این فرآیند را آماده نموده است. همچنین شما می‌توانید با استفاده از ابزار جستجوی رسمی آنلاین، دارالترجمه مورد نظر خود را بر حسب زبان ترجمه و شهر خود پیدا کرده و با استفاده از روش‌های ثبت سفارش آنلاین یا تماس تلفنی، ارسال پیام در واتس اپ یا تلگرام با پشتیبانی دفاتر ارتباط گرفته و پاسخ سوالات خود را در خصوص نحوه‌ی تایید مدارک‌ توسط دادگستری و وزارت امورخارجه دریافت نمایید. برای اینکار ابزار جستجوی دفاتر ترجمه رسمی را در زیر قرار داده‌ایم تا بتوانید به سادگی از خدمات ویژه ما بهره‌مند شوید.

در این مطلب نحوه تایید مدارک توسط وزارت علوم و دریافت کد صحت را به صورت کامل توضیح خواهیم داد. از مطالب زیر هم می‌توانید دیدن فرمایید. نحوه تایید مدارک دانشگاه آزادتایید مدارک وزارت بهداشت

برای ترجمه رسمی مدارک تحصیلی صادره از وزارت علوم چه کارهایی باید انجام شود؟

برای ارائه مدارک تحصیلی به دانشگاه مقصد، محل کار یا سفارت در طول فرآیند پذیرش و دریافت ویزا باید آن‌ها را ترجمه رسمی نمایید. اما پیش از اقدام به ترجمه رسمی مدارک تحصیلی شما باید گام‌های دیگری را طی نموده‌باشید

  • گام اول: دریافت اصل مدارک تحصیلی

برای این‌که بتوانید مدارک تحصیلی مورد نظر خود را برای ترجمه رسمی به دارالترجمه بسپارید، نخست باید آن را دریافت نموده‌باشید. ترجمه رسمی دانشنامه و ریزنمرات از اصلی‌ترین مدارک تحصیلی مورد نیاز هستند. فرآیند دریافت این مدارک، زمان و هزینه‌ی آن با توجه به این‌که دانشگاه فارغ‌التحصیلی شما زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری باشد یا دانشگاه آزاد یا زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تفاوت خواهد داشت. توجه: در فرآیند تایید مدارک تحصیلی برای ترجمه رسمی که در ادامه به آن می‌رسیم، شما ملزم به ارائه اسکن اصل مدارک هستید. بنابراین باید نخست نسبت به دریافت مدارک تحصیلی مورد نظرتان اقدام نموده‌باشید و اگر این کار را تا به حال انجام نداده‌اید بهتر است همین حالا دست‌به کار شوید، چون فرآیند تسویه حساب بدهی‌های دانشجویی با صندوق رفاه و همچنین آزادسازی مدرک تحصیلی و لغو تعهد رایگان برای دانشجویان روزانه مستلزم صرف زمان و هزینه است.

اما اگر فارغ التحصل دانشگاه آزاد هستید، برای دریافت مدرک تحصیلی‌تان خیلی فرآیند پیچیده ای ندارید. البته برای آقایان داشتن کارت پایان خدمت الزامی است ولی برای خانم‌ها، فقط با مراجعه به دانشگاه محل تحصیل و انجام امور اداری فارغ‌التحصیلی خود می‌توانید مدرک تحصیلی خود را دریافت نمایید. البته اگر پس از اتمام تحصیل خود هنوز برای انجام امور اداری فراغت از تحصیل خود اقدام نکرده‌اید هر چه سریعتر دست به کار شوید. چرا که برخی دانشگاه‌ها برای صدور اصل مدرک تحصیلی هم فرآیند داخلی زمانبری دارند. خلاصه کلام اینکه با توجه به زمانبر بودن کلیه فرآیندهای اداری بهتر است زمان را از دست ندهید و جهت نهایی کردن فرآیند دریافت مدارک تحصلی‌تان هر چه زودتر اقدام کنید.

  • گام دوم: دریافت تاییدیه مدارک تحصیلی

تایید مدارک تحصیلی خدمتی است که برای ترجمه رسمی مدارک ارائه می‌شود. پیش از اقدام به ترجمه رسمی شما باید تاییدیه مدارک تحصیلی را دریافت نمایید که آن هم با توجه به دانشگاه فارغ‌التحصیلی متفاوت است. دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، علمی-کاربردی و غیرانتفاعی که زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوی هستند، برای تایید مدارک وزارت علوم باید از سامانه وزارت علوم به نام سامانه سجاد برای دریافت تاییدیه تحصیلی مدارک تحصیلی یعنی کد صحت ترجمه مدارک اقدام نمایند. 

فرآیند تایید مدارک تحصیلی دانشگاه‌های زیر نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از مسیر دیگری صورت می‌پذیرد و دانشجویان دانشگاه‌های آزاد سراسر کشور نیز باید از طریق سامانه آنلاین جدیدی که به تازگی (آبان 1401) راه اندازی گردیده است جهت تایید مدارک تحصیلی خود اقدام نموده و همچنین برای برخی مدارک مهر تایید سازمان مرکزی دانشگاه آزاد را نیز دریافت نمایند. برای کسب اطلاعات دقیق و کامل در این خصوص به صفحه راهنمای تایید مدارک تحصیلی دانشگاه آزاد را مراجعه نمایید.

1- دریافت کد صحت تایید مدارک تحصیلی دانشگاه‌های دولتی:

دانشجویان فارغ التحصیل از دانشگاه‌های دولتی کافیست درخواست دریافت کد صحت مدرک تحصیلی خود را به روشی که در ادامه مطلب بصورت کامل شرح خواهیم داد، در سامانه سجاد ثبت نموده و منتظر تایید دانشگاه محل تحصیل خود و تایید سازمان امور دانشجویان وزارت علوم شوند، سپس کد صحت مدرک تحصیلی خود را از سامانه سجاد وزارت علوم دریافت نمایند. توجه داشته باشید که تنها بخش قابل پیگیری توسط شما جهت تسریع این فرآیند، گام دوم یا همان بررسی و تایید دانشگاه محل تحصیل شماست که با پیگیری از واحد آموزش دانشگاه خود می‌توانید این مرحله را تسریع نمایید.

2. دریافت کد صحت تایید مدارک تحصیلی دانشگاه‌ پیام نور:

دانشجویان فارغ التحصل از دانشگاه پیام نور با توجه به نوع ساختار سازمانی این دانشگاه، پس از ثبت درخواست کد صحت خود در سامانه سجاد، باید منتظر دو مرحله تایید توسط واحد استانی و واحد مرکزی دانشگاه پیام نور شوند تا پس از تایید این دو بخش داخلی دانشگاه پیام نور، درخواست تایید مدرکشان به سازمان امور دانشجویان وزارت علوم برسد و با تایید این سازمان بتوانند کد صحت مدارک تحصلی خود را از سامانه سجاد دریافت نمایند. از آنجایی که هر کدام از این مراحل در زمان نهایی تایید سامانه تاثیر خواهند داشت، پس احتمالا فرآیند تایید فارغ التحصیلان دانشگاه پیام نور کمی بیشتر از دانشگاه‌های دولتی نیازمند زمان خواهد بود. البته با توجه به سیستمی بودن کل این فرآیند، در صورتی که کارشناسان هر سازمان در اسرع وقت کارتابل خود را بررسی و تایید نمایند، کل این فرآیند میتواند طی دو یا سه روز کاری هم صورت پذیرد اما این یک پیش‌بینی خوش‌بینانه است و بهتر است شما حداقل یک هفته تا 10 روز کاری را برای این بخش از کار در نظر بگیرید.

تایید مدارک تحصیلی دانشگاه پیام نور

3. دریافت کد صحت تایید مدارک تحصیلی دانشگاه‌ جامع علمی-کاربردی:

در فرآیند تایید مدارک تحصیلی فارغ التحصیلان دانشگاه‌های علمی–کاربردی هم به تایید واحد استانی و واحد مرکزی دانشگاه نیاز است و پس از بررسی و تایید این دو بخش داخلی، نوبت به تایید اداره تایید مدرک سازمان امور دانشجویان می‌رسد و پس از تایید این بخش، کد صحت مدارک در سامانه سجاد توسط متقاضی قابل دریافت می‌باشد.

تایید مدارک دانشگاه جامع علمی-کاربردی

4. دریافت کد صحت تایید مدارک تحصیلی دانشگاه‌‌های غیرانتفاعی استان تهران:

در مورد تایید مدارک دانشگاه‌های غیرانتفاعی استان تهران همانطور که تصویر مشخص شده است، پس از بررسی و تایید دانشگاه محل تحصیل، بررسی و تایید اداره دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان انجام می شود و سپس تایید نهایی صورت می‌گیرد.

کد صحت دانشگاه های غیرانتفاعی تهران

5. دریافت کد صحت تایید مدارک تحصیلی دانشگاه‌‌های غیرانتفاعی سایر استان‌ها:

برای اخذ تایید مدارک تحصیلی صادر شده توسط دانشگاه‌های غیرانتفاعی سایر استان‌ها مشابه دانشگاه‌های غیرانتفاعی استان تهران است با این تفاوت که پیش از تایید نهایی توسط اداره تایید مدرک سازمان امور دانشجویان باید توسط واحد منتخب استانی بررسی صورت پذیرد.

کد صحت دانشگاه های غیرانتفاعی استان ها

  • گام سوم: ترجمه رسمی مدارک تحصیلی

پس از طی مراحل بالا متناسب با دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده‌اید و دریافت کد صحت مدرک تحصیلی از سامانه سجاد، با در دست داشتن اصل مدارک تحصیلی و کد صحت دریافت شده از سامانه سجاد وزارت علوم، می‌توانید کار ترجمه رسمی مدارک خود را به یک دارالترجمه رسمی خوب بسپارید. لازم به ذکر است که برای احراز هویت، بعضی از دارالترجمه‌ها از شما مدارک شناسایی مانند شناسنامه یا کارت ملی را هم درخواست می‌نمایند. پس فراموش نکنید که تنها با داشتن تاییدیه سامانه سجاد نمی‌توانید مدارکتان را ترجمه رسمی کنید و حتما باید اصل مدارک تحصیلی‌تان را نیز به دارالترجمه ارائه دهید.

راهنمای تصویری و گام به گام نحوه دریافت کد صحت مدرک تحصیلی از سامانه سجاد

بر اساس اطلاعیه جدید سازمان امور دانشجویان، از فروردین سال ۱۳۹۸ دانش‌آموختگان دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، علمی-کاربردی و  غیرانتفاعی می‌توانند از سامانه سجاد وزارت علوم به آدرس www.portal.saorg.ir برای تایید مدارک تحصیلی خود اقدام نمایند. توجه داشته باشید که دانش‌آموختگان دانشگاه‌های آزاد اسلامی و دانشگاه‌های زیر نظر وزارت بهداشت نباید از سامانه سجاد برای تایید مدارک تحصیلی خود اقدام نمایند. پیش از این اطلاعیه، دانشجویان مجبور بودند برای ارائه اصل مدارک به صورت حضوری به آدرس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم برای تایید مدارک مراجعه نمایند اما اکنون، دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای تایید مدارک و دریافت مهر و امضای سازمان امور دانشجویان نیست. شما می‌توانید همه کارهای تایید مدارک تحصیلی را از طریق  سامانه سجاد وزارت علوم برای تایید مدارک تحصیلی انجام دهید و پس از دریافت کد صحت، با در دست داشتن اصل مدارک و کد صحت مستقیما برای ترجمه از طریق دارالترجمه رسمی اقدام نمایید. طبق همین اطلاعیه، متقاضیانی که مدارک تحصیلیشان در سامانه قبلی به آدرس www.mad.saorg.ir/EDUS/Default.Aspx به تایید رسیده است، از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۸ الی ۱۲ برای دریافت مهر و امضا به اداره کل امور دانشجویان داخل مراجعه یا از طریق پست اقدام نمایند. در ادامه مسیر انجامِ تایید مدارک تحصیلی برای ترجمه رسمی را همراه با شما گام‌به‌گام انجام خواهیم داد:

گام اول: ورود/ثبت نام سامانه سجاد

دانش‌آموختگان دانشگاه‌های زیر نظر وزارت علوم برای دریافت کد صحت تایید مدرک تحصیلی باید در سامانه سجاد به آدرس www.portal.saorg.ir یک حساب کاربری ایجاد نمایند یا اگر از قبل حساب کاربری دارند، وارد حساب کاربری خود شوند تا بتوانند خدمت موردنظر خود را درخواست دهند. در ویدئو زیر می‌توانید فرایند کامل ثبت نام در سامانه سجاد را مشاهده نمایید.

دانش‌‌آموختگان مقطع روزانه برای انجام لغو تعهد آموزش رایگان پیش از این در سامانه سجاد ثبت نام نموده‌اند؛ اما اگر دانشجوی مقطع شبانه، غیرانتفاعی، علمی-کاربردی هستید و تا به حال وارد سامانه سجاد نشده‌اید و در آن ثبت نام نکرده‌اید، در این بخش توضیحات کامل نحوه ثبت نام در سامانه را به شما توضیح خواهیم داد.

توجه: همان‌طور که پیش از این گفته‌شد، متقاضی تایید مدارک برای ترجمه رسمی، باید مدارک مورد نظر را دریافت نموده‌باشد. مثلا اگر شما می‌خواهید تاییدیه دانشنامه یا ریزنمرات خود را برای ترجمه رسمی بگیرید، در طول فرآیند از شما خواسته می‌شود که تصاویر مدارک مورد نظر خود را آپلود نمایید.

پس از ورود به صفحه اصلی سامانه سجاد، بر روی دکمه “ثبت نام” موجود در وسط صفحه یا در سمت راست بالای صفحه، کلیک نمایید. 

ثبت نام سامانه سجاد1

سپس به صفحه “قوانین و مقررات” سامانه منتقل می‌شوید. در این مرحله پس از مطالعه و فعال نمودن گزینه “با قوانین گفته شده موافق هستم”، بر روی دکمه “بعدی” کلیک نمایید. 

ثبت نام سامانه سجاد2

در این مرحله کد ملی، شماره موبایل و تاریخ تولد خود را با دقت وارد نمایید و سپس بر روی دکمه “بعدی” کلیک نمایید.

ثبت نام سامانه سجاد3

توجه داشته باشید که درج دقیق و صحیح اطلاعات شما در این فرم‌ها بسیار حائز اهمیت می‌باشد. چرا که پس از طی فرآیند ثبت نام، کلیه اطلاعات مدارک تحصیلی شما با همین اطلاعات وارد شده در فرم‌های ثبت نام مورد بررسی قرار گرفته و مطابقت داده می‌شود و در صورت عدم تطبیق این اطلاعات ممکن است فرآیند تایید مدارک تحصیلی شما دچار اشکال گردد.

در مرحله بعد نام و نام خانوادگی شما مطابق با کد ملی وارد شده در گام قبلی نمایش داده می‌شود و چند فیلد دیگر جهت تکمیل ثبت نام به شما نمایش داده خواهد شد. این فیلدها شامل آدرس ایمیل و رمز عبور مورد نظر شما جهت ورود به پنل کاربری شما می‌باشد. سپس باید به یکی از روش‌های ارسال پیامک یا تماس تلفنی، شماره موبایلی را که در گام قبل وارد کرده بودید، توسط سیستم احراز نمایید و کد ارسالی توسط سیستم را در کادر مربوطه وارد کرده و با درج کد امنیتی در کادر مشخص شده، فرآیند ثبت نام خود را تکمیل کنید.

ثبت نام سامانه سجاد4

در این مرحله در صورتی که اطلاعات فیلدهای مشخص شده را بصورت صحیح وارد کرده باشید و کد امنیتی نمایش داده شده و کد فعالسازی ارسال شده توسط سیستم را بدون اشتباه در محل مربوطه درج نموده باشید، ثبت نام شما تکیل شده و به صفحه اطلاعات تکمیلی سامانه منتقل می‌شوید. در این صفحه نام و نام خانوادگی خود را به انگلیسی در کادر مربوطه وارد نموده و بر روی دکمه “بعدی” کلیک نمایید.

ثبت نام سامانه سجاد5

توجه داشته باشید که انجام مراحل بخش اطلاعات تکمیلی الزامی بوده، چرا که برای ثبت درخواست کد صحت مدارک تحصیلی داخل کشور، باید فرآیند اطلاعات تکمیلی تا انتها صورت گیرد. در این مرحله فیلدهای نام پدر، شماره شناسنامه و سریال شناسنامه و جنسیت شما توسط سیستم تکمیل شده و شما باید وضعیت تاهل، شاهد و ایثارگری و نظام وظیفه خود را انتخاب نمایید. سپس تصاویر هر کدام از مدارکی که سیستم برای شما مشخص نموده است را در همان قسمت مربوطه بارگذاری کنید و در نهایت بر روی دکمه بعدی کلیک نمایید و به گام بعدی بروید. 

ثبت نام سامانه سجاد6

در این مرحله باید کل پروسه تحصیلی خود را از آخر به اول مطابق ساختار نمونه ای که توسط سیستم به شما نمایش داده شده است تکمیل نموده و تصویر مدارک مرتبط با هر مقطع تحصیلی خود را در قسمت مربوطه بارگذاری نمایید و سپس به گام بعدی بروید. 

ثبت نام سامانه سجاد7

توجه داشته باشید که تمامی مراحلی که تا این قسمت طی کرده‌اید، پس از اتمام فرآیند ثبت نام شما، معیار اصلی مطابقت سیستم با درخواست‌های بعدی خواهد بود و اگر اطلاعات تکمیل شده در هر کدام از این بخش‌ها ناقص یا اشتباه بوده باشد، در درخواست‌های بعدی شما نیز تاثیرگذار خواهد بود. پس اگر فکر می‌کنید نیاز به اصلاح هر کدام از بخش‌های قبلی دارید، می‌توانید با رفتن به گام‌های قبلی آن را اصلاح نموده و سپس در این مرحله صحت اطلاعات خود را تایید نمایید. چرا که پس از ثبت کد امنیتی انتهای این صفحه، ثبت نام شما نهایی می‌شود.

ثبت نام سامانه سجاد8

همانطور که مشاهده کردید، ثبت نام شما نهایی شد و پیام سیستم در این خصوص به شما نمایش داده شد. 

ثبت نام سامانه سجاد9

گام دوم: ثبت درخواست خدمت تایید مدارک تحصیلی دانشگاهی در سامانه سجاد

در اینجا پس از ثبت نام در سامانه سجاد، روش ثبت درخواست کد صحت را به طور کامل در یک ویدئو برای شما ارائه کرده‌ایم.

پس از ورود به حساب کاربری که نام خود را در بالای صفحه آن مشاهده می‌نمایید، از گزینه‌های منوی بالای صفحه، سربرگ “خدمات” را انتخاب نمائید. در این قسمت تمامی خدماتی که از طریق این سامانه ارائه می‌شود، برای شما نشان داده خواهد شد. از ستون “اداره کل امور دانشجویان داخل” روی گزینه ی “تایید مدارک تحصیلی دانشگاهی داخل کشور جهت ترجمه رسمی” را کلیک نمایید.

ثبت درخواست کد صحت1

گام سوم: موافقت با قوانین و مقررات بهره‌مندی از خدمت تایید مدارک تحصیلی دانشگاهی در سامانه سجاد

در این صفحه یک سری قوانین و مقررات برای ادامه فرآیند تایید مدارک تحصیلی نوشته شده است. بعد از اینکه آن‌ها را مطالعه نمودید، گزینه “با قوانین گفته شده موافق هستم” را تیک بزنید. سپس روی گزینه “بعدی” کلیک نمایید. این قوانین و مقررات شامل صحت اطلاعات و همچنین تعهد به ارائه تصویر اصل مدارک است که پیش از این به آن شاره شد. همچنین توجه داشته باشید که امکان ارائه خدمت به دانشجویان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌های آزاد اسلامی، علوم پزشکی و مراکز تربیت معلم در این سامانه وجود ندارد.

گام چهارم: مشخص کردن مقطع تحصیلی مورد نظر برای کد صحت

در این قسمت اطلاعات هویتی و تحصیلی که شما در هنگام ثبت‌نام وارد نمودید، بازیابی می شود. با کلیک بر روی هر گزینه اطلاعات شما که پیش از این ثبت شده‌است، نمایش داده می‌شود و تنها کافی است بر روی آن‌ها کلیک نمایید. آن‌ها را با دقت بخوانید و در صورت وجود مغایرت از گزینه “ویرایش پروفایل” که در نوار بالای صفحه وجود دارد استفاده و اطلاعات خود را تغییر و یا تکمیل نمائید. در صورتی‌که همه ی اطلاعات درست بود، روی گزینه “بعدی” کلیک کنید.

گام پنجم: اطلاعات تکمیلی

در این صفحه فرم اطلاعات تکمیلی برای شما نمایش داده می شود. شما باید به تمامی فیلدهای ستاره‌دار حتما پاسخ دهید. در این صفحه مواردی از قبیل علت ترجمه مدارک، مشخصات درخواست و … از شما پرسیده می شود. همچنین تمامی مستندات و تصاویر خواسته شده بسته به نوع درخواست را باید در قسمت‌های مربوطه بارگذاری نمایید. بعد از تکمیل فرم اطلاعات تکمیلی، به سوال امنیتی پایین صفحه پاسخ داده و روی گزینه “ارسال” کلیک کنید. توجه: یکی از پرسش‌هایی که متقاضیان تایید مدارک تحصیلی دارند این است که در قسمت اطلاعات تکمیلی از آن‌ها خواسته‌می‌شود نام دانشگاه یا کشور مورد نظر را مشخص نمایید و از آن‌جایی که بسیاری از متقاضیان هنوز مطمئن نیستند که از کدام دانشگاه یا حتی کشور پذیرش خواهند گرفت، چگونه باید این اطلاعات را تکمیل نمایند! توجه داشته باشید که اصلا اهمیتی ندارد که در این قسمت نام چه دانشگاه یا کشوری را ثبت می‌نمایید و این بخش از اطلاعات هیچ تاثیری در فرایند تایید مدرک تحصیلی و صدور کد صحت ترجمه مدارک ندارد. پس صرفا این چند فیلد را با پر کنید.

توجه: اگر یکی از فیلدهای ستاره‌دار خالی باشد، پیامی برای شما نمایش داده می‌شود و از ادامه فرآیند تا تکمیل آن‌ها جلوگیری به عمل می‌آید.

گام ششم: پرداخت هزینه تایید مدارک تحصیلی وزارت علوم (کد صحت)

بعد از کلیک روی گزینه “ارسال” و در صورت صحیح بودن تمامی فیلدها و نداشتن هیچ پیام خطایی، شما به درگاه بانکی متصل خواهید شد و هزینه تایید مدارک وزارت علوم و دریافت کد صحت را به صورت آنلاین پرداخت می‌نمایید. اطلاعات کارت بانکی خود را در قسمت های مربوطه وارد نمائید.

در صورت موفقیت پرداخت، پیغامی شامل کد پیگیری تراکنش بانکی نمایش داده می‌شود. کد پیگیری را نگه دارید تا در صورت بروز مشکل امکان پیگیری باشد. و در صورت ناموفق بودنِ پرداخت، پیام زیر نمایش داده می‌شود و امکان رفع مشکل و تلاش مجدد برای شما وجود خواهد داشت.

 

هزینه تایید مدارک تحصیلی وزارت علوم و اخذ کد صحت ترجمه مدارک چقدر است؟ 

هزینه تایید مدارک تحصیلی دانشگاهی وزارت علوم با توجه به نوع مدرک متفاوت است و با کلیک بر روی نوع مدرک درخواستی -در قسمت اطلاعات تکمیلی- مبلغ پرداختی به طور اتوماتیک اعلام می‌شود . طبق اطلاعیه جدید سازمان امور دانشجویی درباره تعرفه تایید مدارک هزینه بعضی مدارک تحصیلی از این قرار است: هزینه تایید دانشنامه: ۲۳۰۰۰۰ ریال هزینه هزینه تایید ریزنمرات تحصیلی: ۱۷۰۰۰۰ ریال هزینه تایید گواهی رتبه ممتازی یا رتبه فارغ‌التحصیلی: ۶۰۰۰۰ ریال

گام هفتم: پیگیری وضعیت کد صحت تایید مدارک تحصیلی دانشگاهی

پس از انجام فرآیند درخواست تایید مدارک وزارت علوم و پرداخت موفق، طی چند روز شما پیامک یا ایمیلی دریافت می‌نمایید که در آن از شما خواسته می‌شود برای مشاهده وضعیت خود از طریق پورتال سازمان امور دانشجویان -حساب کاربری خود در سامانه سجاد- اقدام نمایید. از منوی بالای صفحه، روی سربرگ “کارتابل” کلیک نمایید. وضعیت درخواست شما برای تایید مدارک تحصیلی می‌تواند یکی از حالات ذیل باشد:

  1. نیاز به بازبینی توسط کارشناس: در صورتی‌که کارشناس سازمان امور دانشجویی برای تایید مدرک تحصیلی مورد نظر، گزینه نیاز به بازبینی را لازم دیده‌باشد، شما این پیام را دریافت می‌نمایید.

    در این صورت می‌توانید برای ویرایش اطلاعاتی که در بخش توضیحات برای شما آمده‌ است، اقدام و پس از پاسخ به سوال امنیتی، گزینه “بروزرسانی” را کلیک نمایید. همچنین در صورت صرف نظر از ترجمه رسمی و تایید مدارک می ‎توانید با انتخاب گزینه “لغو درخواست” فرایند را لغو نمایید.

  2. عدم تایید درخواست توسط کارشناس : اگر درخواست تایید مدارک شما رد شود، پیغام ذیل در بخش توضیحات برای شما نمایش داده می شود.
  3. تایید درخواست متقاضی : در صورتی که درخواست شما مورد تایید کارشناس مربوطه قرار گیرد، پیغام ذیل برای شما نشان داده می شود.

زمانی‌که که روی گزینه “تاییدیه مدرک” کلیک نمایید، گواهی تاییدیه مدارکی (کد صحت) شبیه تصویر ذیل به شما ارائه می‌شود. بدین ترتیب فرایند تایید مدارک دانشگاهی وزرات علوم برای شما به پایان می رسد و شما می توانید با در دست داشتن تاییدیه مدارک تحصیلی مانند تاییدیه دانشنامه، تاییدیه ریزنمرات یا … که در آن کد صحت در سمت چپ زیر QR Code آمده‌است و همچنین اصل مدارک مورد نظر مثلا اصل دانشنامه برای ترجمه رسمی به دارالترجمه رسمی مورد نظر خود مراجعه نمایید.


سوالات متداول درباره استعلام مدارک تحصیلی وزارت علوم و اخذ کد صحت

کد صحت مدرک تحصیلی چیست؟

برای ترجمه رسمی مدارک تحصیلی دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، علمی–کاربردی و غیرانتفاعی لازم است ابتدا تاییدیه سامانه سجاد وزارت علوم یا همان کد صحت ترجمه مدارک تحصیلی دریافت شود و این یکی از پیش‌نیازهای ترجمه رسمی مدارک تحصیلی شما محسوب می‌شود.

مدت زمان تایید مدارک و صدور کد صحت در سامانه سجاد چقدر است؟

زمان دقیقی برای صدور کد صحت مشخص نشده است و بستگی به سرعت عمل واحد آموزش دانشگاه و ... دارد. اما به طور معمول باید زمانی بین یک هفته تا 10 روز برای این موضوع در نظر بگیرید.

آیا برای مدارک تحصیلی صادر شده از دانشگاه آزاد یا وزارت بهداشت هم لازم است از سامانه سجاد کد صحت دریافت شود؟

خیر، رویه تایید مدارک صادر شده توسط دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت بهداشت متفاوت است و برای این مدارک در سامانه سجاد وزارت علوم کد صحت صادر نمی شود.

آیا خودم می توانم کد صحت برای مدرک تحصیلی دریافت کنم؟

بله، در این مطلب به طور کامل و تصویری چگونگی ثبت نام و ثبت درخواست تایید مدارک تحصیلی در سامانه سجاد آموزش داده شده است.

0 دیدگاه برای راهنمای دریافت کد صحت مدرک تحصیلی از سامانه سجاد

دیدگاهتان را بنویسید