بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای اپلای

تحصیل در خارج از کشور و در دانشگاه‌های معتبر، رویایی است که هر جوان ایرانی در سر می‌پروراند. تحصیل در کشورهای اروپایی و آمریکایی همیشه، چه از نظر مالی و چه از نظر پذیرش، علی‌الخصوص برای ایرانیان مقدور نیست. با این‌حال، می‌توان کشورهای دیگری را یافت که به راحتی پذیرای ایرانیان باشند، که نه تنها از اعتبار خوبی برخوردارند، بلکه از نظر مالی هم برای ایرانیان قابل دسترسی باشد.

ترکیه، از آن دست کشورهایی است که به سبب مرز مشترکی که با ایران  دارد، بیش از کشورهای دیگر مورد استقبال ایرانیان قرار می‌گیرد. مرز مشترک با ایران سبب می‌شود هم پذیرش از سمت کشور ترکیه بسیار آسان‌تر باشد، هم از سمت ایرانیان بسیار بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرد.

ثبت سفارش جهت ترجمه مدارک

این کشور نه تنها به سبب نزدیکی، بلکه به سبب پیشرفتی که در حوزه‌ی علم و فناوری داشته هر ایرانی را برای تحصیل در این کشور، ترغیب می‌کند. کم بودن فاصله بین ایرن و ترکیه، عدم نیاز به ویزای مسافرتی، مشابهت در فرهنگ بین ایران و ترکیه از عواملی است که بیش از هر کشور دیگر، ایرانیان را جذب کرده است.

ویزای مسافرتی که در مرز ورودی به ایرانیان داده می‌شود، برای اقامت 3 ماهه در این کشور بسیار مناسب است، اما برای تحصیل در این کشور، نیازمند دریافت کارت اقامت این کشور هستند. این عاملی است که باعث می‌شود ایرانیان بدون هیچ مشکلی به ادامه‌ی تحصیل در این کشور بپردازند. اما آیا از شرایط تحصیل در این کشور آگاه هستید؟ برای آگاهی بیشتر از این شرایط با ما همراه باشید:

تحصیل در کشور ترکیه

نمی‌توان منکر پیشرفت ترکیه در جنبه‌های مختلف شد. یکی از بخش‌هایی که ترکیه در آن پیشرفت چشم‌گیری داشته است، در زمینه‌ی علم و تحصیل بوده است. امروزه دانشگاه‌های ترکیه از سیستم آموزشی که در کشورهای کانادایی و آمریکایی اجرا می‌شود برای آموزش استفاده می‌کند. به همین منظور از آزمون‌هایی مانند آزمون SAT و GRE برای جذب دانشجو استفاده می‌کند.

دوره‌ی تحصیلی در دانشگاه‌های ترکیه مشابه تقویم زمانی اجرا شده در دانشگاه‌های ایران است. این دوره از نیمه‌ی شهریور معادل نیمه سپتامبر شروع شده و بسته به شرایط دانشگاه تا نیمه ژوئن ادامه پیدا می‌کند. کلاس‌ها اغلب از صبح آغاز شده و تا بعدازظهر به طول می‌انجامد.

مقالات مرتبط :ترجمه مدارک تحصیلی 

از آنجا که هزینه‌های تحصیل در دانشگاه‌های ترکیه بسیار کمتر از کشورهای دیگر است، به همین دلیل از دلایلی است که بیش از هر کشور دیگری متقاضیان ایرانی را به خود جذب می‌نماید. به عنوان مثال خوابگاه‌های مستقر در شهر آنکارا بسیار مقرون به صرفه‌تر هستند و البته برخی رشته‌ها مانند پزشکی و دندانپزشکی نسبت به سایر کشورها هزینه‌ی کمتری را برای دانشجویان دربردارند.

مدارکی که دانشگاه‌های ترکیه ارائه می‌دهند از اعتبار بالایی برخوردارند و اصلا نیاز به معاد‌ل‌سازی ندارند. دانشگاه‌های ترکیه در دو نوع دولتی و غیردولتی آماده‌ی پذیرش دانشجو هستند که دانشگاه‌های خصوصی نیازمند پرداخت شهریه هستند. اما دانشگاه های دولتی، چنانچه در آزمون اولیه پذیرفته شوید، تحصیلی رایگان را برایتان به ارمغان می‌آورند. یکی از امکانات جذاب برای دانشجویان در ترکیه، بورسیه‌های تحصیلی است که در اختیار دانشجویان قرا می‌گیرد. تحصیل در این کشور، مقاطع مختلف را در رشته‌های مختلف در بر می‌گیرد که از دوران ابتدایی تا مقطع دکترا ادامه دارد. ما در اینجا به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور می‌پردازیم:

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای اپلای در مقطع کارشناسی

این دوره که 4 سال به طول می‌انجامد می‌تواند در برخی از رشته‌ها متغیر باشد. برای ورود به دانشگاه‌های ترکیه در مقطع کارشناسی، دریافت مدرک آیلتس یکی از نیازمندی‌های اولیه برای ورود به این مقطع است. اما فراموش نکنید که دانشگاه‌ها دارای آزمون ورودی هستند و البته از نمرات مناسب دوره دبیرستان برای ورود نباید غافل شوید. نمره‌ی 5 تا 6.5 بهترین نمره آیلتس برای ورود به دانشگاه‌های این کشور است.

مقطع کارشناسی ارشد

این مقطع که تنها دو سال به طول می‌انجامد، نیازمند نمره‌ی 6 تا 6.5 آیلتس برای ورود به این مقطع است. با این حال که ممکن است با تغییر رشته و یا دانشگاه، شرایط پذیرش تغییر نماید، اما در صورت کلی شرایط پذیرش همه‌ی دانشگاه‌ها یکی است. به همین منظور بهتر است قبل از اقدام به اپلای، از شرایط دانشگاه اطمینان خاطر حاصل کنید، به عنوان نمونه برخی از دانشگاه‌ها نیازمند مصاحبه‌ی حضوری هستند.

بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای اپلای در مقطع دکترا

این دوره که بیشتر از 3 یا 4 سال ادامه می‌یابد، نه تنها شامل برخی دروس می‌شود که دانشجویان موظف به گذراندن آن‌ها هستند، بلکه می‌توانند با شرکت در برخی تخقیقات، در امور مالی نیز برای خود کمک خرجی دریافت نمایند.

مانند مقطع کارشناس ارشد نیز بسته به رشته و دانشگاه، شرایط تحصیل می‌تواند متفاوت باشد، اما نمره 6 تا 7.5 آیلتس از شرایط اصلی آن است.

سخن پایانی

نه تنها مرز مشترک ایران و ترکیه، بلکه اعتبار دانشگاه‌های ترکیه در سطح بین‌المللی و البته مقرون به صرفه بودن آن، دلایلی است که در کنار مشابهت میان فرهنگ این دو کشور، حکم جاذبه‌هایی است که ایرانیان را به طمع آینده‌ای بهتر به تحصیل در این کشور ترغیب می‌نماید. بهتر است برای تحصیل در ترکیه، با شرایط هر دانشگاه یا رشته آشنا شوید و سپس برای تحصیل اقدام فرمایید.

0 دیدگاه برای بهترین دانشگاه‌های ترکیه برای اپلای

دیدگاهتان را بنویسید