نکاتی که پیش از نگارش انگیزه نامه برای اپلای باید بدانید

نکاتی که پیش از نگارش انگیزه نامه برای اپلای باید بدانید

فرقی نمی‌کند که در حال نگارش انگیزه نامه باشید یا یک مقاله پذیرش را برای اپلای خود در خارج از کشور بنویسید چیزی که در هر دو مورد بسیار مهم است استفاده نکردن از سرقت ادبی است. مهم نیست که مقاله مورد نظر در اینترنت، مقاله یک دوست باشد یا یک غریبه، در هر صورت سرقت ادبی می‌تواند به طور جدی شانس شما را برای پذیرش در کالج یا دانشگاه از بین ببرد و اگر کار یکی از دوستان‌تان را کپی کنید، پذیرش وی نیز ممکن است در خطر باشد.         
سرقت ادبی به عمل استفاده از کلمات یا ایده‌های شخصی دیگر آن هم بدون اعتبار دادن به آن شخص گفته می‌شود. سرقت ادبی می‌تواند شامل یک نقل قول یا کپی پیست از منابع مختلف باشد. در واقع حتی کپی کردن نوشته‌های خود آن هم در صورت استفاده مجدد چه به صورت عمدی و چه تصادفی نیز می‌تواند شما را به دردسر اندازد.

سالانه هزار اپلای برای دانشگاه‌های برتر ارسال می‌شود و بسیاری از موسسات از نرم افزارهایی به جهت بررسی اصالت یک اپلای استفاده می‌کنند. مقاله یا انگیزه نامه اولین فرصتی است که در آن باید ثابت کنید که چرا قصد تحصیل در خارج از کشور را دارید و چرا جزو کاندیدهای برتر هستید؟ چه چیزی شما را نسبت به بقیه کاندیدها برتر می‌سازد؟ با پاسخ به این سوالات آن هم با زبان خودتان می‌توانید یک داستان بی نظیر را خلق کنید. پس از بررسی نگارش انگیزه نامه، در انتها قصد داریم شما را با یکی دیگر از مراحل مهم اپلای شامل آماده سازی و ترجمه رسمی مدارک آشنا کنیم. پس تا پایان مقاله همراه ما باشید.

نوشتن درخواستی موثر

از درخواست خود برای به اشتراک گذاشتن اینکه چرا برای این موسسه مناسب هستید و چرا مایل هستید در خارج از کشور و در دانشگاه آنها تحصیل کنید، صحبت کنید. نوشته شما باید واضح باشد و همیشه لازم نیست از زبان پیچیده برای تحت تاثیر قرار دادن تیم پذیرش استفاده کنید.      
همان‌طور که در حال برنامه ریزی برای نوشتن مقاله هستید، با دقت به آنچه دانشگاه یا کالج مورد نظر از دانشجویان بین المللی انتظار دارد نیز توجه کنید. نشان دادن اینکه درخواست آنها را فهمیده‌اید و می‌توانید با یک نثر قوی و مختصر به آن پاسخ دهید می‌تواند تاثیرگذارتر از زبانی پیچیده باشد. علاوه بر نگارش انگیزه نامه که در اخذ پذیرش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. آماده سازی و ترجمه رسمی مدارک هم از اقدامات و مراحل مهم اپلای محسوب می‌شود که مختصرا به آن خواهیم پرداخت. 

نوشتن یک مقاله یا درخواست پذیرش؟

مقاله بهترین فرصت برای بیان این است که چرا به تحصیل در خارج از کشور علاقه‌مند هستید و اینکه چگونه مطالعات و نمرات دروس‌تان شما را به یک کاندیدای عالی تبدیل کرده است، خواهد بود. این مورد در مقایسه با بیانیه هدف شخصی‌تر بوده بنابراین باید اهداف و رویاهای خود را که به این دوره مربوط می‌شوند بیان کنید.

مقالات پذیرش باید شامل موارد زیر باشند:

  • شما چه کسی هستید و چه ویژگی‌هایی را برای این موسسه به ارمغان خواهید آورد؟
  • چرا این کالج یا دانشگاه؟ و چرا این برنامه؟
  • بیان تجربیات گذشته همچون تحصیلات و فوق برنامه‌ها. در صورت امکان مواردی را که ارتباط نزدیکی با برنامه شما دارند نیز بیان کنید.
  • هدف شما چیست؟ چگونه به جایی که امروز هستید رسیدید و می‌خواهید به کجا برسید؟
  • اگر وقفه‌ای در طول تحصیل داشته‌اید، دلیل آن را بیان کنید. اگر توضیح دهید که در طول آن زمان چه کارهایی را انجام داده‌اید و چه چیزهایی را یاد گرفته‌اید، این موارد شما را به یک کاندید قوی تبدیل می‌کند.

نوشتن بیانیه هدف (SOP

SOPها بیشتر به جایی که قصد دارید بروید و علایق تحقیقاتی و آرزوهای آینده شما تمرکز دارد و برعکس مقالات پذیرش بیشتر بر تجربیات گذشته شما تمرکز دارند. SOP‌ها از نظر لحن رسمی‌تر از مقاله جهت پذیرش هستند. 
بیانیه‌های هدف باید شامل موارد زیر باشند:

  • نکات برجسته تجربیات علمی و حرفه‌ای شما.
  • چه چیزی شما را برای برتری در این دوره آماده کرده است؟
  • چگونه به این حوزه یا دوره تحقیقاتی علاقه‌مند شده‌اید؟ آیا اساتید یا افراد تاثیرگذار دیگری بوده‌اند که از علاقه شما حمایت کرده باشند؟
  • تعهدتان را به حوزه تحصیلی و آنچه قصد دارید پس از فارغ التحصیلی انجام دهید بیان کنید.

انجام تمرین شما را کامل‌تر می‌کند

همان‌طور که بر روی درخواست خود کار می‌کنید، نوشته خود را با شخص دیگری به اشتراک بگذارید، مانند یک استاد، عضو خانواده یا همکار و غیره. ببینید آنها فکر می‌کنند که کجا می‌توانید چیزی را اضافه کنید یا عبارتی را تغییر دهید.

نوشته خود را با صدای بلند بخوانید تا ببینید چگونه ادا می‌شود. اگر برای ادای یک جمله نفس کم می‌آورید یعنی جمله خیلی طولانی بوده بنابراین نوشته خود را کوتاه و تاثیرگذارتر کنید زیرا اغلب تنها چند دقیقه برای تحت تاثیر قرار دادن تیم پذیرش زمان دارید.

خلاق باشید

انجام سرقت ادبی مقاله یا انگیزه نامه به موسسات می‌گوید که ممکن است شما پس از پذیرش نیز مجددا کپی کردن کار دیگران را انجام دهید که این امر به اعتبار یک موسسه نیز آسیب می‌رساند. بنابراین قابل درک است که کالج‌ها و دانشگاه‌ها بخواهند از اعتبار خود محافظت کنند.

زمانی که در یک کالج بین المللی پذیرفته شدید، اساتیدتان ممکن است به بررسی سرقت ادبی با استفاده از ابزارهای مختلف ادامه دهند، بنابراین خیلی مهم است که مطالعات خود را با ایجاد عادات خوب شروع کنید تا در آینده موفقیت‌های بسیاری کسب کنید.

همان طور که بیان کردیم علاوه بر نگارش انگیزه نامه (SOP) که در فرآیند اپلای از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، با توجه به درخواست دانشگاه مربوطه آماده سازی و ترجمه مدارک شناسایی، تحصیلی، مالی و ….  به زبان مورد تایید کشور مقصد حائز اهمیت می‌باشد. ترجمه مدارک رسمی در دارالترجمه رسمی و توسط مترجم رسمی قوه قضاییه انجام می‌شود. برای اینکه بتوانید مدارک تحصیلی خود را به صورت رسمی ترجمه کنید باید پیشنیازهایی را آماده و بسته به دانشگاهی که از آن فارغ‌التحصیل شده‌اید، تاییدیه تحصیلی دریافت نمایید. برای مطالعه توضیحات بیشتر و نحوه دریافت تاییدیه تحصیلی مدارک تحصیلی خود به صفحه ترجمه مدارک تحصیلی ما مراجعه نمایید.

پس از آماده سازی مدارک، مهمترین اقدام انتخاب یک دارالترجمه معتبر و مورد تایید سفارت کشور مقصد می‌باشد.  به دلیل در دسترس نبودن و یا عدم وجود برخی زبانهای ترجمه در شهرستان‍های کشور و همچنین وجود ترافیک و شلوغی در سطح شهر تهران انتخاب یک دارالترجمه مطلوب و معتبر کار آسانی نیست.

سامانه رسمی آنلاین به منظور رفاه حال مشتریان عزیز اطلاعات بهترین دارالترجمه‌های رسمی کشور را که نرخ مصوب داشته و از سابقه خوبی میان مشتریان قبلی برخوردار بودند را جمع آوری کرده و به شما معرفی می‌کند. بنابراین اکنون می‌توانید به سایت رسمی آنلاین مراجعه کرده و با انتخاب شهر محل زندگی و زبان ترجمه مورد نظر، از خدمات بهترین و نزدیکترین دارالترجمه‌های رسمی کشور به صورت آنلاین استفاده نمایید.

سایت رسمی آنلاین: www.rasmionline.com

نویسنده: Maribahary
برچسب ها:

0 دیدگاه برای نکاتی که پیش از نگارش انگیزه نامه برای اپلای باید بدانید

دیدگاهتان را بنویسید