مدارک مورد نیاز برای اپلای تحصیلی

دانشگاه‌های بسیار زیادی در دنیا تمایل به جذب دانشجوی بین‌المللی دارند. این دانشگاه‌ها شرایط خاصی برای اپلای تحصیلی دارند. به محض اینکه بتوانید این شرایط بخصوص را به دست آورید، می‌توانید در دانشگاه مورد علاقه خود ادامه تحصیل دهید.

در ایران نيز مانند همه جای دنیا، دانشجویان بسیاری در تلاش برای تامین مدارک مورد نیاز دانشگاه‌های مقصد هستند. بخشی از این مدارک در گروه مدارک شناسایی، مالی، ویزا و… هستند که قصد نداریم به طور مفصل در مورد آن‌ها صحبت کنیم. قطعا برای اپلای تحصیلی نیاز به گذرنامه و توان دریافت ویزای کشور مقصد را دارید. بخش دیگری از مدارک که بسیار هم مهم هستند، مربوط به مدارک تحصیلی، ترجمه آن‌ها و مدارک زبان خارجی هستند. همچنین هر دانشگاه برای خود یک سری الزامات و مدارک مشخص دارد که باید آن‌ها را هم یک به یک و با دقت آماده کنید.

به محض اینکه مدارک خود را آماده کردید، زمان ارسال آن‌ها به دانشگاه مورد نظر فرا می‌رسد. اگر کوچکترین کاستی یا مشکلی در مدارک تحصیلی، ویزا یا احراز هویت شما وجود داشته باشد، اپلای تحصیلی شما از طرف دانشگاه ریجکت می‌شود. هربار که این اتفاق رخ می‌دهد، زمان و هزینه زیادی لازم است تا دوباره فرصت ارسال مدارک را پیدا کنید. در نتیجه تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا شما را با تمام مدارک مورد نیاز برای پذیرش تحصیلی آشنا کنیم.

ثبت سفارش مدارک لازم جهت اپلای

همچنین ما در رسمی آنلاین، برای کمک به شما در این موضوع یک بانک اطلاعاتی معتبر از لیست دارالترجمه های رسمی نیز فراهم کرده ایم که اطلاعات کامل هر دارالترجمه در آن مشخص شده است و شما به راحتی می توانید با انتخاب زبان مورد نظر خود، دارالترجمه هایی که در شهر شما امکان انجام سفارش شما را دارند نمایش داده می‌شود. همچنین دارا بودن خدماتی نظیر پذیرش غیرحضوری سفارشات، پیک معتمد یا رایگان، اخذ تاییدات دادگستری و امورخارجه یا تایید سفارتخانه های مختلف به همراه آدرس، شماره تلفن و واتسپ دفتر به شما نمایش داده می شود تا به راحتی بتوانید بدون نیاز به مراجعه حضوری، دفتر مورد نظر را پیدا کنید و از طریق ارتباط تلفنی یا واتس اپ با پشتیبانی دارالترجمه، پیش از مراجعه تمامی سوالاتتان را بپرسید. پس اگر به دنبال یک دارالترجمه رسمی معتبر هستید به شما پیشنهاد می کنیم که از ابزار جستجوی زیر استفاده کنید و با خیال راحت سفارش خود را به این دارالترجمه ها که مشتریان قبلی از خدمات آن ها رضایت خاطر داشته اند بسپارید.

 

مدارک عمومی اپلای تحصیلی

مدارک مورد نیاز برای دریافت پذیرش تحصیلی در خارج از کشور برای مقاطع مختلف، باهم متفاوت هستند. هریک از مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری نیاز به مدارک خاصی دارند. اما در اکثر آیتم‌ها شبیه به هم هستند. مدارک عمومی برای پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور به شرح زیر هستند:

  1. ترجمه مدارک تحصیلی

در هر مقطعی که قصد ادامه تحصیل دارید، باید مدرک تحصیلی مقطع پیش از آن را به صورت رسمی ترجمه کنید. این ترجمه باید به طور رسمی در دارالترجمه انجام شده و به تایید دادگستری برسد. بسته به حساسیت دانشگاه مقصد، ممکن است نیاز به تایید وزارت امور خارجه و وزارت علوم و تحقیقات هم داشته باشید.

  • اگر میخواهید برای کارشناسی ارشد درخواست اپلای تحصیلی کنید، نیاز به ترجمه مدرک کارشناسی خود دارید.
  • به همین ترتیب برای تحصیل در مقطع دکتری نیاز به ترجمه مدرک کارشناسی ارشد دارید.
    • برای اخذ اپلای در مقطع کارشناسی، نیاز به ترجمه مدرک دیپلم دارید.
  1. ترجمه رسمی ریزنمرات

علاوه بر ترجمه مدارک تحصیلی، به ترجمه ریزنمرات هم نیاز دارید.

  1. مدرک زبان خارجی

بسته به کشور و دانشگاهی که می‌خواهید وارد آن شوید، نیاز به یکی از مدارک معتبر زبان خارجی دارید. حداقل نمره زبان برای پذیرش، به دانشگاه و مقطع تحصیلی شما بستگی دارد.
IRLTS، TOEFL، GRE و GMAT از مهمترین مدارک زبان برای دریافت پذیرش تحصیلی هستند. تقریبا تمام دانشگاه‌های معتبر دنیا حداقل یکی از این مدارک را قبول دارند. قطعا داشتن نمره بالای زبان برای شما یک مزیت به حساب می‌آید و روند اخذ پذیرش تحصیلی را آسان‌تر می‌کند.

  1. لیست مقالات ISI و سایر مقالات معتبر به چاپ رسیده

لیستی از تمام مقالات رسمی خود آماده و آن را به دانشگاه مورد نظر ارسال کنید. در مقاطع بالا مانند کارشناسی ارشد، نداشتن مقاله به چاپ رسیده ضعف بزرگی است.

  1. پروپوزال مقطع دکتری

در مقطع دکتری نیاز است تا پروپوزال تحقیقاتی خود جهت ارائه را آماده کنید. در این پروپوزال باید دانشگاه را متقاعد کنید که دارای علم و قدرت نوآوری کافی برای تحصیل در مقطع دکتری هستید.

  1. رزومه

رزومه تحصیلی و پژوهشی تحقیقاتی خود را آماده کنید. در این رزومه باید به تمام مقاطع تحصیلی خود اشاره کنید. کشور و دانشگاهی که مدرک خود را از آن گرفته‌اید نیز مهم است.

  1. انگیزه‌نامه

دانشگاه از شما می‌خواهد که انگیزه واقعی خود از ادامه تحصیل در یک کشور و دانشگاه خارجی را شرح دهید. محتوای انگیزه‌نامه در مسیر اپلای تحصیلی بسیار مهم است. سعی کنید تا حد امکان صادقانه در مورد انگیزه‌های خود صحبت کنید. در عین حال باید اصول نگارشی هم رعایت کنید. انگیزه‌نامه نباید خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشد و معمولا در ۲ الی ۳ صفحه تدوین می‌شود. می‌توانید نحوه نوشتن آن را از نمونه‌های آماده که در وب‌سایت ها وجود دارند یاد بگیرید.

  1. توصیه‌نامه

دریافت توصیه از طرف ۱ الی ۳ استاد معتبر که قبلا با آن‌ها کار کرده‌اید. توصیه‌نامه یا ریکام در روند اپلای تحصیلی شما تاثیر زیادی دارد.

  1. پرداخت هزینه‌های پذیرش

این هزینه در دانشگاه‌های مختلف بین ۴۰ تا ۱۰۰ دلار است. از طریق کارت‌های بین‌المللی می‌توانید این هزینه را پرداخت کنید.

  1. پر کردن فرم‌های پذیرش دانشگاه مورد نظر

حاوی اطلاعات تحصیلی و شخصی است. این فرم در بیشتر دانشگاه‌ها یکسان است. در واقع در این جایگاه نیاز دارید تا تمام مدارک عمومی و مدارک خاصی که دانشگاه از شما خواسته را آماده کنید. این فرم به صورت آنلاین توسط شما پر می‌شود. معمولا مدارکی مثل رزومه و SOP را در این بخش آپلود می‌کنید.

مدارک پذیرش تحصیلی اختصاصی

هر دانشگاه با توجه به شرایط بخصوص خود در پذیرش دانشجو، یک سری مدارک از شما می‌خواهد. این مدارک مخصوص همین دانشگاه خاص است و احتمالا در دانشگاه‌های دیگر رایج نیست. مثلا در اکثر دانشگاه‌های بلژیک از زبان انگلیسی یا فرانسوی برای تدریس استفاده می‌شود. اگر دانشگاهی فقط تدریس به زبان فرانسه داشته باشد، از شما یک مدرک معتبر زبان فرانسوی هم می‌خواهد. بنابراین باید در مورد جزئیات خاص دانشگاه مورد نظر خود اطلاعات داشته باشید.

این اطلاعات و مدارک مورد نیاز هر دانشگاه را از کجا می‌توانید تهیه کنید؟ معمولا تمام دانشگاه‌های خارجی در وب‌سایت خود دارای بخش خاص دانشجویان بین‌المللی هستند. با مراجعه به این قسمت می‌توانید در مورد مدارک خاص، شرایط و الزامات دانشگاه اطلاعات خود را افزایش دهید. در این بخش وب‌سایت می‌توانید در مورد شرایط پانسیون و خوابگاه‌های دانشجویی، شهریه و مواردی از این قبیل، اطلاعات کسب کنید.

توجه کنید؛ اگر مدارک مهاجرت تحصیلی شما نظیر گذرنامه و ویزا به موقع آماده نشود، دانشگاه هیچ تعهدی در قبال اپلای تحصیلی شما نخواهد داشت. با توجه به شرایط اخذ ویزا در کشور، ابتدا از دریافت ویزای خود مطمئن شده و سپس ثبت‌نام خود در دانشگاه را نهایی کنید.

0 دیدگاه برای مدارک مورد نیاز برای اپلای تحصیلی

دیدگاهتان را بنویسید